Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo sa každý programátor, alebo firma, dopytuje na to, aký máte budget na riešenie vášho nového webu, či celkovo na nejaké úpravy? Po prečítaní tomu budete - dúfajme - rozumieť viac.
Potrebujeme nový web, ale nevieme zatiaľ tak úplne nič o tom, akú by mal mať štruktúru, čo by sme na ňom chceli mať, ale vieme, čo presne robíme, čo chceme ponúkať.
Možno sa vám to zdá pritiahnuté za vlasy, ale, verte či nie, aj takto niekedy vyzerajú dopyty na vytvorenie nových webových stránok pre firmu. Že vám tento popis nedáva žiadny význam a nič o tom neviete? Nebojte, sme na tom v tomto momente úplne rovnako. Neveríte?
Mať predstavu je základ
O tom samozrejme niet žiadnych pochýb. Bez toho, aby ste vôbec nevedeli čo chcete, sa proste nedá ani len svietiť. Z toho proste nič nepostavíte. Takže keď je aspoň predstava, tak sa vieme hýbať, však?
Určite áno, ale povedzme si medzi riadkami, že čo to potom znamená v procese celej tvorby vášho nového webu.
Začnime s tým, že sa na celý projekt pozeráme ako na zelenú trávu. Plochu, kde nie je nič a chceme tam krásny, luxusný dom. Nepoznáme pôdorys, nevieme kde máme začať pokladať základy, koľko betónu nám bude potreba na základovú dosku.
Aby som to previedol do reči tvorby vášho webu, znamená to, že spolu budeme musieť stráviť viac času na konzultovanie každého jedného detailu, často aj takého, na ktorý ste možno zatiaľ ani len nenarazili, pretože vám ani len nenapadlo, že to môže nejako súvisieť.
Modelová situácia
Tak si vezmite, že ste napríklad HR agentúra, ktorá chce ponúkať svoje služby. Ste headhunter na "vlastnej nohe" a potrebujete nejako zaujať, no chcete aj držať krok s dobou a tak ponúknuť niečo naviac. Čo to "naviac" má byť? Profil pre klienta, aby mal možnosť vidieť uchádzačov, ktorých ste zaregistrovali, našli, chcete ich ponúknuť?
Aktuálne nemáte nič, len mobil plný telefónnych čísiel, možno emaily plné životopisov a nulovú evidenciu. Neviete presne ako by ste toto všetko dali dohromady, ale viete, že chcete priniesť niečo nové. Máte skúsenosti s WordPressom, ale nedokážete si v ňom nič takéto pripraviť, pretože na to nemáte dostatok skúseností.
Z komunikácie, ktorú by sme spolu viedli, by sme sa dopracovali k otázkam, ktoré by nám museli zodpovedať, čo má byť prínosom pre užívateľov a aj pre klientov. Teda prvá otázka by bola, či má stránka obsahovať možnosť prihlásenia. Tu by bola odpoveď jasná - áno. Potom, či sa teda majú rozlišovať rôzne skupiny užívateľov (uchádzač, zadávateľ) - áno.
Veľa služieb však nie je o tom, že by išlo len o registráciu, však? Takže, čo presne má stránka robiť a ako má fungovať? Má to byť len evidencia ponúk a uchádzačov? Majú sa medzi sebou vidieť, alebo budete vy spravovať, ktorý klient, ktorý profil uchádzača uvidí ako "vyhovujúceho"? Má to mať aj nejaké iné funkcie?
To sme ešte len začali...
Takže máme za sebou prvých pár dní konzultácií, kde si ozrejmime to, čo všetko vlastne bude web robiť, no stále nevieme, ako má vyzerať. Aké má mať farby, či máte alebo nemáte logo, či je alebo nie je treba vytvárať celú identitu a tak podobne.
Každá takáto časť potom vo finále dvíha finálnu cenu, pričom sa môžeme dostať k tomu, že za každú službu osobitne si dokonca budete musieť riešiť iného človeka alebo firmu. Napríklad máte programátorov, čo vám ponúknu full service, ale aj takých, čo bez toho, aby ste im doniesli hotový prototyp webu v HTML, ani nezačnú pracovať.
V tomto smere sú už dlhodobo najviac nápomocné stránky, ktoré ponúkajú takzvané templaty, teda weby, ktoré sú "predprogramované" čo sa týka vizuálnej časti, ale často ich je treba "dynamizovať", teda napojiť na ne tú funkcionalitu, akú majú mať. Dokáže to uľahčiť prácu, no nie vždy všetko je nadizajnované presne podľa predstavy a dochádza tak k ďalším úpravám a zmenám, kedy je nutné vytvoriť niečo naviac, čo je potom úplne mimo akýkoľvek dizajn.
Moderné, fuknčné a hlavne prepojené
To je dnes úplne bežná požiadavka, ktorú však nie je možné vždy úplne jednoducho splniť. Najčastejšou požiadavkou je správne SEO. Samozrejme. Vieme ho však vytvoriť, ak nemáme žiaden obsah, ktorý by zvyšoval hodnotu vášho webu? Plánujete písať články o tom, čo robíte, aby ste podporili váš web a jeho kvalitu? Plánujete to robiť periodicky, či len tak sporadicky?
Web musí byť vidieť, všetko musí pekne hrať a hlavne, aby sme nemuseli dávať ďalšie peniaze do prerábky či úprav. Ak dnes budeme robiť web, zajtra už bude starý. Technológie, ktoré používame dnes, som si len želal v rokoch, keď som začínal robiť weby.
To, čo vieme dnes, sme v minulosti nemali a rovnako tak, to čo máme dnes, v budúcnosti môže vystriedať niečo lepšie, prečo by ste sa preto chceli obmedzovať na to, že chcete "nadčasový web"? Web a technológie sú živý organizmus a tak k nemu treba aj pristupovať. Treba si dopredu určiť, či na ňom chcete pracovať dlhodobo a teda či ho chcete mať spravovaný, alebo vám stačí raz za čas, aby sa na to niekto pozrel a zhodnotil, čo treba aktualizovať, obnoviť, vymeniť a tak podobne.
To je už ale príbeh o servisovaní, na ktoré by ste tiež mali myslieť už teraz.